Beata Wickbom
en av skaparna till "Hej digitalt".
Jag älskar struktur
Bild: Sören Andresson

Jag älskar struktur

Porträttet
av Isabella Iverus 2015-10-14 0 kommentarer
Beata Wickbom är civilekonomen som blev expert på digitala strategier. Genom sin plattform Hej digitalt vill hon få alla att se fördelen med att vara digitala. Kommunikation är så mycket mer än information, menar hon. Men hämtar kraft gör hon ur något urgammalt – naturen. Då är skogen och vattnet allt hon behöver.

5 tips

Fem tips för bättre kommunikationa:

  1. Sträva efter att förstå användarens behov i alla lägen
  2. Tänk på vad som skapar användarupplevelse
  3. Ge bort kunskap, hellre än information
  4. Var konkret och ge exempel
  5. Engagera dina fans att göra jobbet

Beata Wickbom
Ålder: 46 år.
Gör: Digital strateg, föreläsare och inspiratör.
Bor: I Djursholm utanför Stockholm.
Familj: Två tonårsdöttrar, pojkvän och många syskon.
Utbildning: Civilekonom vid Handelshögskolan i Stockholm.
Aktuell: Plattformen Hej digitalt.

Programpunkter har redan börjat betas av i ett rigoröst planerat schema när Beata Wickbom möter upp på en yogastudio i Stockholm klockan nio på morgonen i färggranna träningskläder.

Hon är den handelshögskoleutbildade ekonomen och sociala entreprenören som inspirerar andra genom att själv göra det hon är bra på – nämligen lära folk att kommunicera i det digitala rummet.

– I princip alla företag och organisationer har en önskan om att nå ut med information och budskap. Men enbart teknik kan inte bli personlig, säger Beata medan hon ser sig om efter kaffe. Hon har cyklat in till city från förorten. Snart väntar ett telefonmöte och det är bara en vecka sedan hon landade från en konferens i San Francisco.

För många kommunikatörer är Beata ansiktet bakom plattformen Hej digitalt som bland annat håller inspirationsseminarier för myndigheter och företag. En verksamhet som Beata format och grundat ihop med Emma Egnell och Brit Stakston, i syfte att utbilda i digital kommunikation.

Men trots alla dessa parallella spår utstrålar Beata lugn och förlitar sig helt på sin digitala kalender som hon bär som en liten oansenlig grå klocka på ena handleden. Då och då ställer hon en fråga högt till sig själv när hon måste ta ställning till ny information som ständigt rinner in i almanackan på armen.

Den mycket vältränade kvinnan vid bordet ger ett både ödmjukt och lite strängt intryck och det märks att Beata är en van talare. Det är som att trycka på en knapp för att få berättelsen om hur allt startade, och rösten är melodisk och skön att lyssna till.

I slutet av 80-talet hade hon just avslutat sin utbildning i internationell ekonomi när dåvarande internetbolaget Spray ringde in henne till en intervju.

– Jag minns att jag tänkte att jag ju knappt vet vad internet är och nu var jag kallad för att arbeta med deras digitala kommunikation.

Men det tog inte lång tid innan hon insåg både enkelheten och kraften i mediet – att det var här framtiden fanns – och i kombination med Beatas förmåga att tänka utanför lådan och vara bra på nya idéer, var en specialist född.

Det behövdes några år innan vägen var utstakad. Under tiden funderade Beata mycket på vad ett företag egentligen kan säga med sina loggor och sina budskap och hur hon skulle kunna hjälpa företagen med en mänsklig röst: att kommunicera och så att säga bli levande.

– Man måste komma ihåg att det här var innan chattforum, bilddelningar och kommentarsfält. Det som vi kallar internet 2.0.

Hon jobbade bland annat på reklambyrå med företagsutveckling och blev expert på Second Life – den parallella digitala verklighet som under tidigt 2000-tal var det senaste inom digitalism och där ”alla” skulle vara.

– Det är alla de som fyller våra forum som är kapitalet. Det personliga bär varumärket framåt. I mina föreläsningar brukar jag tala om våra fans, alltså kunder och mottagare.

När Beata utvärderade sitt eget arbete märkte hon att det var just att utbilda och inspirera andra som hon mådde bra av. Därför bestämde hon sig på att satsa på just det och ständigt hålla sig uppgraderad för att kunna ge sina åhörare ny kunskap.

– Jag älskar att lära mig nytt, läsa och inspireras. Det är en av anledningarna till att jag gillar att moderera. Det är ett sätt att få betalt för att lära sig nya saker.

2014 gick startskottet för Hej digitalt.

Var hämtar du all kraft ifrån?
– Jag är en utemänniska, svarar Beata blixtsnabbt och ler med stadig blick. Det kanske låter konstigt eftersom jag sitter inne på kontor jämt, men varje dag gör jag någon fysisk aktivitet i naturen. Det kan vara att paddla en timme eller göra yoga. I helgen besteg jag Kebnekaise.

Näst intill elittränad alltså. Kanske är det en förutsättning för att orka finnas i det informationsflöde som hon lever i och som kräver henne på ständiga beslut.

Hur hinner du?
Nu skrattar hon till igen och avslöjar att hon är en strukturfascist. Beata bestämmer innan exakt hur mycket tid en uppgift får ta och ställer sedan äggklockan (den digitala så klart) som larm.

Ska hon lägga åtta timmar på ett seminarium så gör hon precis det. Varken mer eller mindre. Och nåde den som inte passar tiden. Det blir till att ställa sig sist i kön och få ny audiens om två veckor – när almanackan tillåter.

– Såsiga människor gör mig nervös. Att gå omkring och göra ingenting är inte utvilande för mig. Då går jag hellre upp tidigt och pratar på en promenad.

Men på en punkt föredrar hon kvantitet före kvalitet. Och det är tiden med tonårsdöttrarna.

– Det är så enkelt. De vill ju mest att jag ska finnas där. Inte synas så mycket. Jag brukar sätta mig i köket och jobba litet och så kommer de ut och pratar. Vi bor inte så stort efter skilsmässan, men det är inget som stör.

Under barnens pappaveckor har Beata all tid hon vill till resor. Annars ser hon till att vara hemma i tid.

Klanen Wickbom – som är en stor och brokig skara – har gjort det enkelt för sig. Många av dem bor i samma förort och därför flyter umgänget av bara farten. Några systrar, mamma och barnens pappa finns alla nära. Kanske är det också därifrån hennes stora intresse för kommunikation växt fram. Uppväxten inramades av ständiga diskussioner om samhälle och politik. Pappan var journalist, mamman biståndsarbetare. När Beata var 8 år skildes föräldrarna och bildade nya familjer. Nya syskon tillkom.

– Men jag växte upp med mina helsyskon och systrarna på mammas sida.

Familjen hann också bo i Tanzania i två år när Beata var 12. Beata talar insiktsfullt om förståelsen för att ha och inte ha. I höginkomsttagarförorten Djursholm kan det annars vara svårt att förmedla.

– Mina barn hör inte till dem som bara får. De är engagerade och samhällsmedvetna, säger hon inte utan stolthet i rösten.

Nu är audiensen strax slut. 09.59 signalerar almanackan nästa programpunkt och Beata vänder sin uppmärksamhet mot telefonen. Hon tecknar ett hej då i luften medan hon presenterar sig inför nästa uppdrag.

– Hi, this is Beata Wickbom signing in.

Kommentarer

Skriv en kommentar
  1. Inga kommentarer sparade.
    Bli först att kommentara nyheten!

Relaterade länkar

Hej digitalt

Relaterade artiklar