TED talks
fri allmänbildning
Med kunskap som kapital
Bild: Linda Forsell

Med kunskap som kapital

TED talks
av Eva Bergstedt 2015-09-09 0 kommentarer
Plötsligt fanns Ted talks bara där. De fria webbföreläsningarna som förmedlar kunskap om vitt skilda ting. Bakom framgången ligger den ideella organisationen Ted som förmedlar idéer och tankar de själva tror på. Ping besökte det mytomspunna kontoret i New York.

TED – Technology, Entertainment och Design

Ted grundades 1984 och har som syfte att sprida idéer i form av korta föreläsningar på 18 minuter eller mindre. Tanken är att idéerna om alltifrån vetenskap till näringsliv, utbildning och globala gemensamma frågor, ska nå människor över hela världen. På så vis ska de skapa en grund för samtal och diskussion. Ted är en ideell organisation som får sitt kapital bland annat av samarbetspartner och dontatorer.

En kommitté väljer ut teman för vad kommande års Ted talk ska innehålla och därefter väljer man talarna – många av dem efter tips från olika delar av världen.

Vårt mål är inte bara att föra ut idéer. Lika viktigt är att inspirera till tankeväckande kommunikation kring dem.

Orden är Nadia Goodmans, redaktör för sociala medier på Ted, den numera världskända organisationen som tagit på sig uppgiften att via fria föreläsningar allmänbilda världens befolkning.

Det är från tionde våningen i ett hus på södra Manhattan i New York som det övergripande Ted-arbetet sker. Här finns ledningsadministration, medieteam, tekniskt team och en rad andra funktioner. På kontoret arbetar drygt 140 personer från en rad olika länder.

Lokalerna på huvudkontoret ser ut som om de är designade för ett modemagasin inriktat på tilltalande kontorslösningar. Ett öppet kontorslandskap givetvis, men tyst tack vare heltäckande mattor, skärmar, växter, en låg samtalston och idogt arbetande människor vid sina skärmar.

Samtidigt finns det tillgång till glasinramade mötesrum av skiftande storlek och en öppen yta med soffor och mjuka möbler som gjorda för att ligga i eller avslappnat sitta och jobba. Dessutom finns små minirum på en kvadratmeter där det går att arbeta ostört vid dator eller telefon.

Nadia Goodman har arbetat på Teds kontor i två år. Med en master i psykologi har hon specialkunskaper som hon har användning av i sitt arbete med kommunikation och sociala medier.

– Att kommunicera via sociala medier handlar så mycket om att känna till människors psyken. Jag måste hela tiden fråga mig hur de kommer att tänka och reagera när de ser ett nytt inlägg från oss.

Jag ändrade rubriken till Talks about when you have no idea what to do with your life. Och plötsligt kunde människor relatera till sig själva och även tipsa sina vänner om ämnet  

Hon nämner två exempel för att förklara vad hon menar.

– Jag upptäckte att ett Ted-talk om depression som var utlagt på Facebook inte hade fått särskilt stor uppmärksamhet. Det var ett starkt föredrag och jag tyckte det borde ha fått mer genomslag. När jag gick in och kollade såg jag att det var utlagt en onsdagsförmiddag. Så jag tänkte efter och frågade mig: När är människor emotionellt mottagliga för ett sådant ämne? Jag flaggade för det igen, denna gång en söndagskväll. Och det fungerade, vi fick massor av reaktioner.

Det andra exemplet hon tar upp rör också människors livskriser.

– Vi hade en serie Ted-talks som vi samlade i temat ”Quarterlife crisis”, alltså kriser som kan uppstå när vi är runt 25 och framtiden kan kännas oviss. Men intresset blev inte så stort, folk verkade inte engagerade. Jag tänkte att det nog berodde på att de inte kunde relatera temat till sig själva, så jag ändrade rubriken till Talks about when you have no idea what to do with your life. Och plötsligt kunde människor relatera till sig själva och även tipsa sina vänner om ämnet.

När man på ett djupare plan förstår hur människor tänker och vad de behöver är det så mycket lättare att nå ut. Skillnaden är enorm jämfört med att inte strategiskt tänka ett steg längre, konstaterar Nadia Goodman.

Ted använder flera olika sociala medier, däribland Facebook, Twitter, Linkedin, Tumblr, Pinterest och Instagram. Facebooksidorna har 7,5 miljoner följare, Twitter har fem miljoner.

– Vi ser förstås potentialen i att sprida Teds idéer via sociala medier.

Och följarna, en blandad miljonskara, är enormt engagerade, lägger hon till.

– De är intresserade, smarta, nyfikna och har en genuin hunger efter att själva växa och lära sig mer.

Själv arbetar Nadia Goodman numera främst med strategisk social medieplanering och skriver sällan egna inlägg. Men det händer. I mars i år hade Monica Lewinsky en Ted talk-föreläsning om nätmobbning, The price of shame. Hon fick ett varmt mottagande av Ted-publiken men de hundratals kommentarerna som följde på Facebook var i många fall det motsatta. Det mångåriga hånet och mobbningen av henne fortsatte där.

För att motverka den reaktionen uppmanade Nadja Goodman, i samråd med sin chef, Facebookanvändarna som hade positiva tankar om Lewinskys Ted talk att publicera dem. Empatin fick större plats och de värsta negativa kommentarerna togs bort. När de positiva rösterna plötsligt blev fler hände något. Allt fler stämde istället nu in i dem.

– Vi märkte att diskussionen blev märkbart mer genomtänkt och eftertänksam.

När de positiva kommentarerna blir tillräckligt många så kan de alltså påverka människor att sluta skriva elaka påhopp och ogenomtänkta saker. Tillsammans kan vi på så sätt skydda dem som utsätts för näthat.

Nadja Goodman skrev en artikel om sina iakttagelser på Teds hemsida.

– Jag fick underbara reaktioner. Flera personer från andra medier och från olika delar av världen, bland annat från Australien, hörde av sig och spred artikelns innehåll vidare i sina egna medier.

Jämfört med traditionella medier har Ted möjlighet att nå ut globalt, tycker Nadia Goodman. Det är något som även Helen Walters, idéredaktör, håller med om. Hon är journalist från Storbritannien och har arbetat på Teds kontor i tre år.

Som idéredaktör jobbar hon främst med magasinet ideas.ted.com där Ted talk-föreläsarnas idéer och tankar fördjupas och följs upp för att de ska fortsätta leva och spridas vidare.

– På så sätt vill vi bredda den globala diskussionen och se till att inte idéerna faller i glömska, säger Helen Walters.

I magasinet lyfts även Teds x-talare fram, det vill säga de nationella föreläsningar som arrangeras i Teds anda runt om i världen.

– Det är så viktigt att vi inte bara är fokuserade på idéer från västvärlden, utan att vi verkligen är globala i vårt urval. Med Ted x ökar möjligheterna till täckning ännu mer, vi har till exempel haft Ted x-event i Afghanistan och Syrien.

I arbetet som idéredaktör har Helen Walters kontakt med talarna efter att de framfört sina föreläsningar, och hon håller sig uppdaterad även via omvärldsbevakning hur deras idéer, liksom relaterade tankar, kan spridas i magasinet och på andra sätt.

Hon jämför sitt arbete med tidigare mediejobb och ser stora likheter i det journalistiska hantverket. Men som arbetsplats skiljer sig Ted från många andra medieföretag, tycker hon.

– Våra traditionella medier befinner sig i kris, det kan vara deprimerande att jobba där. För Ted är det tvärtom, vi har ett uppsving och kan jobba globalt och framåtsyftande. Dessutom jagar vi inte efter de stora nyheterna, utan vill sprida idéer som kan få människor att själva agera.

Kommentarer

Skriv en kommentar
  1. Inga kommentarer sparade.
    Bli först att kommentara nyheten!

Relaterade artiklar