spot_img

Netflix gör enorm deal med amerikanska WWE

Bildkälla: Dall-E

Netflix tog ett stort steg in i direktsändningar den 23 januari men en deal på över 5 miljarder dollar. Dealen kommer göra Netflix till den exklusiva platsen för World Wrestling Entertainments (WWE) tv-program Raw från januari 2025. Det 10-åriga partnerskapet kommer att placera Raw på streamingplattformen i USA, Kanada, Storbritannien och Sydamerika, enligt företagen. Netflix kommer också att exklusivt sända WWE-program och specialavsnitt utanför USA, inklusive SmackDown, samt PPV-liveshower som WrestleMania och Royal Rumble. 

Nyheten om affären skickade aktierna i TKO Group Holdings, moderföretaget till WWE, upp med 21% vid tidig handel. Samtidigt var aktierna i Netflix oförändrade. Streamingpionjären har en option att förlänga avtalet i ytterligare 10 år eller att avbryta samarbetet efter de första fem åren. Netflix började experimentera med direktsändningar förra året, med komikern Chris Rocks stand-up-special “Selective Outrage”. Det har också haft framgång med sportrelaterade program, som sin Formel 1-racingdokumentärserie “Drive to Survive” och dokumentärserien om golf bakom kulisserna, “Full Swing”. 

I oktober arrangerade man sitt första live-sportevenemang, “The Netflix Cup”, med idrottare från “Drive to Survive” och “Full Swing”. Företagets investerarbrev för tredje kvartalet antydde att det kan komma mer – vilket signalerar en utveckling från VD Ted Sarandos långa hållna ståndpunkt att Netflix var “i sportbranschen”, fokuserad på sportens drama, men inte på direktsända events. “När vi arbetar med att utveckla den bästa programblandningen för våra medlemmar har vi också stor framgång med vår sportrelaterade programvara, vilket gör Netflix till den ultimata platsen för alla som är exalterade över sportens dramatik”, sade företaget i sitt investerarbrev för tredje kvartalet. “Det är ett annat område där vi kan leverera enormt värde för våra medlemmar såväl som rättighetsinnehavare och talang.”

Mark Shapiro, president för TKO, menar att Netflix hittat helt rätt genom att erbjuda direktsända sport som “kommer med en ryggrad av underhållning”. Raw-affären markerar Netflix första långsiktiga satsning på direktsändningar som tilltalar en lojal bas av fans som vänder sig till WWE varje vecka för matcher mellan wrestlers som CM Punk, Cody Rhodes, Roman Reigns och självaste The Rock. 

Till skillnad från andra professionella sporter tar WWEs livesändningar plats året runt och är alltså inte bundna till säsonger som de flesta sporter här. Shapiro hyllade affären som “transformerande” och tillade att den utökar WWE:s räckvidd och för med sig tidsbestämda visningar till Netflix. “Vi knäckte koden med Netflix”, sa Shapiro. Raw, som sänds på måndagar, är det bästa programmet på Comcast-ägda USA Network, där det lockar 17,5 miljoner unika tittare under året. RAW debuterade 1993 och är upp i över 1 600 avsnitt. Programmet har en väldigt pålitlig publik, något som Netflix kommer att finna värdefullt när de bygger sin reklamstödda streamingtjänst, just nu känd som AVOD. “Det här kommer att vara en gamechanger för deras AVOD-plattform”, sa Shapiro. Avtalet med Comcast löper ut i år och Raw fick ungefär 265 miljoner dollar om året för rättigheterna enligt Bloomberg News. WWE gick samman med Endeavor Groups UFC (Ultimate Fighting Championship) för att bilda TKO Group Holdings i en affär som värderades till 21 miljarder dollar förra året, vilket skapade ett av de största namnen inom brottning och underhållning.

Related Articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Latest Articles