spot_img

Stark öppning för Apple Vision Pro

Bildkälla: youtube.com

Apple har inte släppt några officialla siffror än men de kan ha sålt upp till 180 000 Vision Pro-headset under första försäljningshelgen. Siffror tyder på att detta fortfarande är “en mycket nischad produkt”, enligt analytikern Ming-Chi Kuo.

Apples Vision Pro är inte en produkt för alla med tanke på det skyhöga priset (3 500 dollar startpris i USA), och faktum är att de senaste förhandsbeställningsskatterna speglar en långsam start för denna VR-rumsliga dator. Enligt analytiker Min-Chi Kuos beräkningar baserat på förhandsbeställnings-inventering och frakttid, tror han att företaget sålde någonstans mellan 160 000 till 180 000 Vision Pro-headset under den här helgen. Detta överstiger redan Kuos tidigare uppskattningar på 60 000 till 80 000 enheter så det är inte så konstigt att Vision Pro såldes slut omedelbart efter att förbeställningarna öppnade.

Även om detta låter som positiva nyheter påpekade Kuo att medan frakttiderna förblev oförändrade under de första 48 timmarna kan detta indikera en snabb nedgång i efterfrågan efter att tunga användare och hardcore-fans hade avslutat förbeställningarna. I motsats till detta skulle iPhone-beställningar vanligtvis se en stadig ökning av frakttiderna 24 till 48 timmar efter att förbeställningarna öppnats.Men självklart är Vision Pro inte ämnat för genomsnittskonsumenten i sitt nuvarande skick, särskilt med tanke på bristen på vissa populära appar som YouTube, Spotify eller Netflix. För att inte tala om det chockerade grundpriset, även om Apple sannolikt längre fram kommer kunna släppa en billigare modell i prisklassen $ 1,500 till $ 2,500, enligt en tidigare rapport från Bloombergs Mark Gurman.

Kuo tillade att även med enheten som såldes ut baserat på den övre initiala produktionsfiguren på 80 000 enheter, representerar detta bara cirka 0,007 procent av Apples 1,2 miljarder aktiva användare, vilket gör Vision Pro “en mycket nischad produkt” i Cupertinos ögon. Det vill säga, teknikjätten kommer behöva på något sätt skapa och upprätthålla efterfrågan på headsetet innan dess globala lansering, vilket ryktas äga rum någon gång före årets WWDC – troligtvis i juni. Under tiden är Apple också upptagen med att ställa upp demo-områden i sina amerikanska flaggskeppsbutiker, i förhoppning om att göra några fler försäljningar med de 25-minuters sessioner man kan testa Vision Pro.

Related Articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Latest Articles